Omdat ik van je hou...of niet?

Serieus, ik heb er moeite mee. Wil ik hem nu of wil ik hem niet? Hou ik hem of laat ik hem gaan?
Hij stoort me al jaren. Tenminste, soms wel en soms niet. Lastig hoor!

Het onderwerp van mijn twijfel staat in de tuin. In de voortuin om precies te zijn. Ik hou het minst van hem in de zomer. Dan vind ik hem nogal opdringerig. Maar dan wordt het herfst. En zoetjesaan laat hij alle opdringerigheid varen. In de winter is hij zelfs ronduit elegant. En als het sneeuwt, ben ik weer volledig verkocht.
Het is elk jaar hetzelfde liedje. Het is februari nu, de krulhazelaar staat in zijn blootje. En dat is dus mijn probleem... De katjes hangen aan de elegant gekrulde takken. Zo mooi, niet normaal. Als je goed kijkt zie je binnenkort de hele kleine bloempjes verschijnen. De neerhangende katjes zijn de mannelijke bloemen. De vrouwelijke bloemen zitten met drie à vier bij elkaar en je ziet enkel de rode stijlen met stempels. Als je ze al opmerkt, tenminste. Het is wachten op de wind voor bestuiving...



Ik ben dus weer volledig om. Nee, we laten hem gewoon staan en ja, snoei hem maar gewoon wat luchtiger.
En dat moet dan nu, nu  hij in zijn blootje staat. Omdat je dan heel goed zijn silhouet kan zien. En omdat ik dan kan gaan bloemschikken met de prachtig gekrulde takken. Er blijft meer dan genoeg bloei over voor de vroege bijen...

De takken gaan achteraf niet wortelen zoals bij een krulwilg. Kwekers vermeerderen namelijk door enten. De krulhazelaar, kurkentrekkerhazelaar of kronkelhazelaar, officieel Corylus avellana 'Contorta', werd gevonden in Engeland, in Gloucestershire, zo rond 1860. Het is een beetje een bizarre struik, waarbij enkel de bloei niet gedrongen of gekruld is. Maar verder heel makkelijk in de omgang, geen veeleisend geval.


Met Valentijn en de paasdagen in 't verschiet speelt hij zijn troeven uit... elegant mooi èn decoratief. Yep, onze knipperlichtrelatie staat weer op groen...

Reacties

  1. Je hebt er een mooi logje over geschreven. Ik begrijp dus helemaal dat je licht weer op groen staat e wat een creatief bloemstuk heb je ermee gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Rob! Alle credits gaan naar de krulhazelaar, je moet al moeite doen om er iets lelijks van te maken 😀

      Verwijderen
  2. Wat een gezellig stukje weer! Ik kan je twijfel zo voelen.
    Geniet nu maar volop van hem! En hou dit gevoel goed bij voor als hij deze zomer te opdringerig wordt...😉

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Er is veel over gediscuteerd: moet ie nu weg of moet ie niet weg. Zeker, met al die kronkels is het een romantische verschijning, vooral in de winter als er sneeuw op de kronkels ligt. In de zomer echter is ie vol getooid met bladeren en dan beneemt hij het zicht op de buitenwereld. Dan, met veel pijn in het hart is de beslissing gevallen:: Corylis avellana 'Contorta' wordt gekortwiekt en stevig ook ! Einde verhaal...


    g

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Met zijn groeikracht is ie snel weer de oude, en de jonge aanplant krijgt ondertussen alle kansen...een verslankte zomereditie 😀

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Oranje

Lalalamium...