Een lekker geurtje...

Ik heb hem ontdekt door de geur. Jaren geleden. Het parfum kwam me tegemoet, volgde me. Ik moest echt weten wat het was. Dus ik keerde om en fietste langs de struiken, tot ik de schuldige gevonden had.
Ik was toen nog niet zo vertrouwd met planten en het heeft me wat tijd gekost om uit te zoeken wat het was. Maar nu staat hij er, in de voortuin. En in deze zachte periode bloeit hij al een hele tijd...
Lonicera dus. Nee, niet de slingerende vorm waar we meteen aan denken bij kamperfoelie. Wel een struikvorm. Lonicera fragrantissima. Winterkamperfoelie. Ik heb wat fotootjes trachten te maken met m'n nieuwe macrolens, en dat was nogal een gedoe. Vanwege de wind, onder andere. Ik moest ook een stoel buitenslepen, ik kieper zo om met die voet in zo'n speciale schoen. Enfin, het kon beter...


In de zomer valt de heester niet op. Tenminste, dat vind ik. Middelgroen en een beetje warrig. En er kunnen rode besjes aan komen, die de vogels best lusten. Maar in de winter, als het koud wordt, verschijnen de kleine roomwitte bloemen op de kale takken. Enfin, kaal...dat hangt van de koude af. Als het zacht is, zoals nu, dan blijft er vaak blad zitten aan de struik tot het nieuwe blad eraan komt.  Halfwintergroen dus. En als er nog veel blad aan zit vallen de kleine bloemen, ongeveer een centimeter groot, niet echt op. Maar je ruikt ze dus meteen. Heerlijk, zo midden in het koude seizoen. Ik word er blij van!

Dit hebbeding werd door Robert Fortune uit China meegebracht. Robert Fortune was een Schotse botanicus en reiziger die in China op zoek was naar planten voor de Royal Horticultural Society. Zo'n verzamelaars hadden wel vaker straffe verhalen bij. Zo zou Fortune het tijdens deze verzamelreis opgenomen hebben tegen twee Chinese piratenschepen, ziek van koorts maar onversaagd. Vertelde hij zelf tenminste. Fortune introduceerde Lonicera fragrantissima naar Engeland in 1845, da's dus al even geleden.


Winterkamperfoelie kan bloeien tot eind april en is dus prima als voedingsbron voor ontwakende hommels, bijen en andere nectarminnende insecten. Vooral met deze rare seizoenen kunnen die extra voedsel gebruiken.



Reacties

  1. Al veel gehoord over deze zalige plant. Waar heb jij hem gekocht?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij Houtmeyers in Laakdal. Die hebben meestal erg sterke en buiten gekweekte planten. Blij mee!

      Verwijderen
  2. Myriam, veel genot van je winterkamperfoeille. Ik kom wel eens kijken, dan kan ik zeggen, van welke planten ik een stukje wil, voor in mijn eigen tuin. Welke raad je zoal aan?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Petra, dat moeten we even bekijken aan de hand van jouw tuingrond. En wat je mooi vindt ... En dan met Lodewijk afspreken want stekken kan natuurlijk niet altijd. Da's zijn specialiteit 😉

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Oranje

Lalalamium...