Hebberig en doorweekt...

Het stormt en het regent en het bloeit. Dat al die bolletjes en knolletjes en vroege plantjes nog overeind blijven, je snapt het niet. En omdat ik dat elke dag wil checken... de grond uitkijken noem ik dat... ben ik al behoorlijk nat geworden. Doorweekt zeg maar.
Maar ook hebberig, o zo hebberig!

Iris reticulata 'Harmony'
De kleine irisjes bloeiden al voor het zo heavy ging doen, en ze waren zo supermooi dat ik er meteen weer een serieus aantal op mijn lijstje heb gezet. Ik houd van dat blauwe, dus zijn het de paarsblauwe die op het lijstje staan. 
En misschien nog enkele lichtere, zo van dat lichtgevendblauw. Die mogen er ook nog bij.



Crocus 'Blue Pearl'
Dat is trouwens ook het blauw van die ongelooflijk prachtige fijne crocusjes, Blue Pearl heten ze. Echt, zo rank... Ze bloeiden later dan de andere die al jaren in de grond zitten. En toen ze gingen bloeien, aan het eind van die heerlijk zachte periode in februari, was ik echt superblij. Zo intens, ik kan de kleur eigen lijk niet beschrijven. Ik dacht dat ze meteen voor de bijl zouden gaan, maar niks van. Er sneuvelden er maar enkele, de rest bleef kranig overeind. Die gingen dus ook meteen op het lijstje.





En dan de Chionodoxa. Sneeuwroem. Klinkt mooi vind ik. En dat zijn ze ook, die kleine lichtgevende sterretjes. Miniboeketjes. Blue Giant heten ze, maar stel je vooral niks groots voor. Waar ze die naam vandaan haalden, geen idee.
Zij begonnen te bloeien toen de storm opkwam, maar dat maakte niks uit. Ze werden er alleen maar mooier en lichtender van. 

Chionodoxa forbesii 'Blue Giant'
Ik heb er foto's van gemaakt want dat moest en zou. Kon ik natuurlijk iedere keer weer binnenvluchten, want een fototoestel en gietende regen, lastig hoor. En van doorweekt zijn had ik zelf mijn part al een paar keer gehad. Enfin, die kleintjes gaan nog wel een tijdje door. En ik moet en zal er meer hebben volgend jaar. Op het lijstje dus maar... 




Scilla sibirica
Och, en dan ontdekte ik vandaag toch de Scilla sibirica. Sterhyacint. Jongens toch, toen was ik niet meer te houden. Die paar die daar stonden, dat was toch niks? Van zo'n ongelooflijk prachtig fijn ding? Daar hoorde er toch een hele partij van te staan? Zeg nu zelf... Op het lijstje dus. 




Er staat nog heel wat moois. Maar mijn favorieten staan alvast op het lijstje. Nog geen getallen erbij, dat doe ik later stiekem. Kwestie van het ventje niet onnodig ongerust te maken...


Omphalodes cappadocica

Pimpelmees, en hij (zij?) zag dat het goed was...


Reacties

Populaire posts van deze blog

Oranje

Lalalamium...